Gróf Széchenyi István szellemi hagyatékának hungarikummá válásának örömére 2014. május 28-án a Pesti Vigadóban Széchenyi-ünnepséget rendezett a Széchenyi Alapítvány és a Széchenyi Társaság; fejet hajtva gróf Széchenyi István előtt, kifejezve hálánkat az életművéért, valamint tiszteletünket a Hungarikum Bizottságnak.
Ennek keretében mutatták be Ősz Ilona: A teniszező Széchenyi című festményét.
Buday Miklós a következő szavakkal méltatta a festményt: Wesselényi Miklóstól tudjuk, hogy Széchenyi szenvedélyesen és jól teniszezett. Párizsban és Londonban is látogatták a labdaházakat. Széchenyit most nem díszmagyarban, kitüntetéseivel látjuk, mint ahogyan általában ábrázolják, hanem csapzottan, megizzadva a szenvedélyes játékos szerepében. Öltözete a 19-dik századi angol teniszdivatnak megfelelő. Mozdulatlanságának feszültsége sejteti a küzdelmet, talán a partner labdáját várja, talán éppen egy hölgyet figyel, ki tudja. Széchenyi személyiségének érdekes ellentmondása, illetve különlegessége, hogy, azt, amit csinált, általában nagy intenzitással, teljes odaadással végezte. Elég, ha a hatalmas írói teljesítményére gondolunk.
Mégis – Kemény Zsigmond is leírja a Magyar szónokok és státuszférfiak kötetének Széchenyit bemutató fejezetében –, hogy egy időben több dolgot volt képes intenzíven figyelemmel kísérni, és csak a pillanattól függött, hogy mikor és melyiket hogyan exponálta.
A festmény is bizonytalanságban hagy minket, hogy mi történik a pályán, hogy mi lesz a pillanat folytatása. Ez a festmény nem az eszmévé finomult legnagyobb magyart ábrázolja, hanem
- a jelenlévő szellemet, - a környezeti hatásokat érzékenyen felfogó „antennát”, - a kiszámíthatatlan eszmevillanások által vezérelt személyt, - a körülötte lévőket zavarba hozni képes szabad embert, aki önmagát – mindenkor és mindenben – akár az önsanyargatás árán is – tökéletesebbnek kívánja tudni. Ősz Ilona – aki ennek a kompozíciónak az alkotója – a főiskolát Budapesten végezte. A hetvenes évek közepén külföldre ment férjhez, és a művészi karrierje csak az apától, Ősz Dénestől örökölt festőállványon – már Dániában – kezdődhetett, és itt teljesedett ki grafikai és kolorista művészete és itt érett Észak Európa hírű keresett festővé. E mű megfestéséhez mélyen tanulmányozta Széchenyit, a teniszt – ami egyébként is közel áll a szívéhez –, a 19. századi angol teniszviseletet, az ütőformákat, a pályákat, a labdaházakat is.
Az élet teljességéhez azok a folyamatok és pillanatok is szorosan hozzá tartoznak, amelyek nem a rivaldafényben történnek. Széchenyi feszülten várakozik. Ősz Ilona ezt a pillanatot, az embert, a hőst hétköznapi szerepében ragadta meg. Ez az ábrázolás nem idealizálja Széchenyit, nem szokványosan magasztos festmény, nem is úgy mutatja, ahogyan személye a mi tudatunkban élt eddig.
Ezzel az alkotással gazdagítja a legnagyobb magyarról formált képünket is. Számára evidencia, hogy nem szabad olyan modorban képet alkotni, mint ahogyan azt a reformkorban tették. Más a környezet, a 21-dik század más kor, más formákat, eszközöket technikákat igényel.
Az ábrázolásmód teljesen megfelel Ősz Ilona művészetének, az ember- és személyiségábrázolásának, amelyek mindig mély gondolatokat hordoznak. Ugyanakkor mindezek a formai és szellemi tartalmak, a kompozíció teljesen megfelel a haza felemeléséért tevékenykedő, a részletekre is figyelő Széchenyi jellemének is.
Remélem, hogy Ősz Ilona életművében a Széchenyi-ábrázolás gazdagítja a közönséget, és az európai ítészeket is gróf Széchenyi István megismerésére, illetve felfedezésére vezeti.
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó,
itt regisztrálhat!
Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.
|
|