2013-06-24 15:47
A Kisalföld 2013.06.24-ei cikkéről
|
A Kisalföld 2013.06.24-ei számában Gosztonyi Miklós írt cikket, „Hungarikum lesz a legnagyobb magyar életműve?” címmel.
A tudósításban megszólal Wischer Istvánné nagycenki lakos, Szentkuti Károly, az Országos Széchenyi Kör alelnöke és Bugledich Attila, Nagycenk alpolgármestere.
Gondolom, hogy nem csak a megszólalók, hanem - igen sokan - mindazok, akiket képviselnek, pártolják Széchenyi szellemi hagyatékának hungarikum rangjára való emelését. Véleményem szerint azonban ez a cél azért lesz nehezen elérhető, mert mi magyarok nem tudjuk, hogy miről is van szó. Ennek indoklására csak két okot hoznék fel, mindkét akadályt egyidejűleg kellene mérsékelni:
1. Hatalmas a szakadék a Széchenyi-hagyaték és az oktatott Széchenyi-ismeret mennyisége között. Magyarul: nagyon alacsony - még a diplomások körében is - a Széchenyi-ismeret.
2. Az életmű jelentős részészéhez nem lehet hozzáférni.
Esetleg megfordítva a logikát: A hungarikummá válás kiemelt figyelmet és védelmet jelenthet, amelynek hatására lassan elhárulhatnak az akadályok.
Mindezekből megfogalmazható a feladat is: a Széchenyi nevét viselő szervezetek tagjainak, illetve a Széchenyi-tisztelő személyeknek fokozott erővel kell ezen ügy érdekében tájékozódni és támogatókat szerezni.
Örömteli, hogy a Kisalföld megjelentette ezt az írást, mert fontos momentum a Győr-Moson-Sopron megyei polgárok tájékoztatása, ahol köztudomású, sok Széchenyi-tisztelő él.
Őszintén remélem, hogy e cél érdekében az összefogás meghozza a kívánt eredményt. A Kisalföld cikke itt olvasható>>
Az aláíró ív innen letölthető>>
A felhívás itt olvasható>>
Buday Miklós
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó,
itt regisztrálhat!
Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.
|
|
Kommentek
egervolgyi 2013-06-25 03:47:22
Kapcsolódás Buday Miklós gondolataihoz.
Ha valaki olvasni, megismerni akarja Széchenyi szellemi hagyatékát, tevékenységét - és nem gyűjteni az első és ritka kiadásokat - akkor javaslom a következőt.
Az internet segítségével olyan csatornát nyithat meg az érdeklődő, ahol termékeket - jelen esetben könyveket - ajánlanak vételre. Antikváriumok, magánszemélyek ajánlják könyveiket, melyek között a Széchenyi alapművek - Hitel, Világ, Stádium, stb. - megtalálható elfogadható, sokszor alacsony áron. De található tanulmánykötetek, albumok Széchenyiről, csak tudni kell választani.
Tehát a hozzáférés nem jelenthet igazi akadályt az ismeretszerzéshez, inkább akarni kell megismerni Széchenyit a nehézségek ellenére is.
Ha netán valaki elolvasta - szakaszolva - a Hitelt, aztán még egyszer, majd részletezve, rájön - mint a Bibliát forgató ember -hogy Széchenyi művei a magyar jövőt hordozzák magukban.
Nagy szavak! mondják sokan, meg mást is. Lehet, de sok ismeret mellett hazaszeretetet is tanulhatunk Széchenyitől.
És jelen korunkban nagy szükségünk volna rá.
De talán a kisiskolásoknál kellene kezdeni az ismeretterjesztést.
budaymiklos 2013-06-25 05:58:23
Ó az már reményteljes stáció, ha érdeklődik valaki Széchenyiről!
Megérne egy tanulmányt az a téma, hogy miért is van a Széchenyi-ismeret növelése kapcsán egy időben hiány és bőség.
Nem vitatom, ha valaki tájékozódni akar, az akár interneten, akár könyvtárakban hozzá juthat a forrásokhoz. Persze csak részben. Mert joggal kérdezem: Széchenyi levelezése – halála után több mint 150 évvel – miért nincs feltárva, miért nincs annak kritikai kiadása, vagy a Naplók több mint fele miért nincs magyarra lefordítva?
Ahhoz, hogy valakit Széchenyi megérintsen, ahhoz élmény kell, felismerés, rácsodálkozás, gyakran valamilyen közvetítő: szülő, tanár, egy-egy Széchenyi mű – jó pillanatban való - olvasása, egy film, egy előadás stb.
Történhet ez felnőtt korban, de leginkább az ifjúság számára kell ezt az élményt megadni.
|
További események »
|
A Széchenyi-tisztelők eseménynaptára
|
H |
K |
SZ |
CS |
P |
SZo |
V |
28
|
29
|
30
|
31
|
01
|
02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
07
|
08
|
09
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|